„Sanitka" – Systémové vzdělávání řidičů ZZS

EvilTeam

Když jsme v polovině roku 2019 společně s Autoklubem ČR připravovali vzdělávací program pro řidiče záchranné a transportní služby, netušili jsme, do čeho přesně jdeme. Zadání znělo jednoduše, vyrobte a provozujte otočný simulátor sanitky. Pochopitelně to nejdřív přesně spočítejte, a jen tak mimochodem – neexistuje to. Nikdo to nemá a nikdo to zatím nevyrobil. Jednoduché, ne?

Aby bylo jasno, zase tak jednoduché to tedy nebylo. Vyvstalo hned několik problémů. První a zároveň ten hlavní byl, že klasická sanitka je opravdu velká, těžká, a hlavně vysoká. Takže co nám tu „horskou dráhu“ bude táhnout? Protože to celé bude vážit něco málo pod 3,5 tuny. Ještě že máme naše parťáky z TUCARu. Proto jsme hned sáhli po RAM 1500 Bighorn, 5,7 l, V8, 406 k, benzin, 3 500 kg na kouli. Krása!

To bychom měli, teď tu sanitku. V Čechách jsou dva nejčastější typy… Mercedes Sprinter s vysokou nástavbou a VW Transporter T5, také s nástavbou. A právě zde jsme vždy narazili. Oba tyto vozy jsou uzpůsobeny tak, aby v nich posádka v přepravním prostoru mohla stát. Takže vozidlo je vždy přes 2,5 m vysoké. Sprinter ještě o metr vyšší. To byl ten největší problém. Dovedete si představit, jak vysoko by se muselo vozidlo umístit, aby mohlo být na vleku, v ose ukotvené, a zároveň se mohlo bezpečně otočit kolem své osy? Nebudu napínat, ale jsme někde kolem 5 m celkové výšky u Transporteru. Když odmyslíme problémy při transportu, jako by bylo vysoké těžiště, podélné vlnění a váha vysoko přes 3,5 tuny, tak se nakonec dostanete do stavu, kdy si zkrátka musíte vlastní sanitku vyrobit.

Následně bylo potřeba vyřešit všechny bezpečnostní prvky. A že jich opět byl celý seznam: Bezpečnostní vypnutí točení, jak zvenku, tak zevnitř, automatické vrácení vozidla do původní polohy, aby mohla posádka vystoupit, otevírání dveří a oken a, co si budeme povídat, bezpečnostní rám a vyvážení vozidla, protože auta prostě primárně nejsou vyráběna jako pouťová atrakce na točení kolem osy. 

Simulátor má navíc veškeré certifikace a dokumenty a k jeho postavení, složení a provozu stačí i jedna osoba. Prakticky ale na výjezd jede dvoučlenná posádka, protože je manipulace na místě jednodušší a navíc tvoříme z každé akce i audio a video dokumentaci.

Výsledek je ale na světě a teď, v prosinci roku 2021, má simulátor za sebou již cca 25 výjezdů a školení řidičů, a to v Ústeckém a Karlovarském kraji.

Na závěr zase pár čísel:

• Termín: od 1. 9. do 20. 6.
• Návštěvnost: 290 zdravotníků a 970 ostatních návštěvníků
• Čas na přípravu: 6 měsíců
• Produkční team: 5 osob (dvě dvoučlenné posádky a produkční)
• Ujeto: cca 2 500 km transportních
• Naotáčeno: 280 hodin

Plánujete podobný event?

Rádi vám s ním pomůžeme, napište nám a pojďme si o tom popovídat.

Ozvěte se nám

Ochrana proti spamu, napište číslo ctyřicet dva.
Tato položka je povinná.
Tato položka je povinná. E-mail není zadán ve správném formátu (např. [email protected]).
Zadání neodpovídá formátu telefonního čísla (např. +420 123 456 789)
×